مصاحبه اختصاصی «فوت و فن» با کارگردان فیلم «مبارک»

نویسنده:

۰۳:۲۰:۵۴

توضیحی کلی در مورد فیلم «مبارک» برای مخاطبان ما می‌دهید.
«مبارک» نخستین فیلم رئال-انیمیشن است که در کشور ما به تولید رسیده است. این فیلم داستان پيرمردي را روايت مي‌کند که به حرفه نقالي اشتغال دارد. او با عروسک‌هايي که از شخصيت‌هاي شاهنامه ساخته شده‌اند، به نقالي مي‌پردازد و نوه‌ جواني دارد که با دنياي او در تضاد است. پيرمرد بخش فراواني از زندگي‌اش را در جهان اسطوره‌ها گذرانده و نگران روزي است كه شخصيت‌هاي سياه افسانه‌اي، دنيا را به سوي تاريكي و تباهي بكشانند. داستان از آنجا آغاز مي‌شود كه عروسك‌ها جان مي‌گيرند و به فكر یاری‌رساندن به پيرمرد و كاستن از دغدغه‌هاي او مي‌افتند. آن‌ها با نوه پيرمرد همراه مي‌شوند و داستان هيجان‌انگيز و ماجراجويانه‌اي را آغاز مي‌كنند.
 
 
چه چیزی الهام‌بخش تولید این فیلم شد؟
دلایل متعددی برای ساخت این فیلم داشته‌ام؛ اما اگر بخواهم دلایل اصلی را نام ببرم، باید به موضوع فراموش‌شدن اسطوره‌های ایرانی در بین طیف جوان کشور اشاره کنم. کودکان، نوجوانان و جوانان ایرانی، اسطوره‌های کهن ایرانی را به فراموشی سپرده‌اند و به جایش شخصیت‌های تخیلی غربی مثل سونیک، بن‌تن و هالک و غیره را به تفکرات و رؤیاهای خود راه داده‌اند که به نظر من خطر بزرگی برای فرهنگ اصیل ایرانی است. من چند سالی ایده ساخت این اثر را در ذهن داشتم، اما با وفات استاد سعدی افشار، عزمم را جزم کردم که این رؤیا را به حقیقت نزدیک کنم.

 

 
این فیلم چه رده سنی را در برمی‌گیرد؟
شاید مخاطبان آثار انیمیشنی را کودکان و نوجوانان بدانند، اما واقعیت این است که مخاطبان انیمیشن، تمامی طیف‌های سنی هستند. بر همین اساس است که ما می‌بینیم اثری مثل frozen که در کمپانی والت دیزنی به تولید رسیده، از پرفروش‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما لقب می‌گیرد. «مبارک» در وهله نخست کودکان و نوجوانان را به‌عنوان مخاطبان خود می‌داند و در گام‌های بعدی، تمامی رده‌های سنی، مخاطبان این اثر محسوب می‌شوند.
 
از چه زمانی تولید این فیلم را در نظر داشتید؟
حدود ۵ سالی ایده تولید این اثر را در ذهن داشتم، اما همان‌طور که گفتم، با وفات سعدی افشار در فروردین سال ۹۲، تصمیم به اجرای این ایده گرفتم.
 
 
در مورد تکنیک استفاده شده در این فیلم توضیح دهید.
مبارک اثری است که از تلفیق صحنه‌های رئال و انیمیشن سه‌بعدی به تولید رسیده است. ابتدا فیلم‌برداری رئال را به انجام رسانديم و سپس صحنه‌هاي انيميشني را ساخته و به آن افزوديم.
 
چرا از تکنیک تلفیق انیمیشن و رئال برای ساخت این فیلم استفاده کردید؟
من معتقدم که انیمیشن ابزاری برای به تصویر کشیدن رؤیاها و تخیلات انسان است و بر این اساس، همیشه جذابیت‌های فراوانی در میان مخاطبان داشته است. رئال-انیمیشن در واقع بهره‌گیری از جذابیت‌های انیمیشن و رئال به‌صورت توأمان است. به‌عبارت ديگر در جهان واقعي، تصاوير انيميشني وارد مي‌شود و تخيلات انسان به صورت واقعي‌تري به نمايش گذاشته مي‌شود.
 
 
با توجه به کمبود سابقه در زمینه استفاده از تلفیق فیلم رئال و انیمیشن در ایران، آیا از نیرو و عوامل خارجی هم برای ساخت این فیلم استفاده شد؟
یکی از هدف‌های من برای ساخت این اثر، نمایش توانمندی خارق‌العاده انیماتورهای ایرانی است. من ۱۸ سال در زمینه تولید و کارگردانی آثار انیمیشنی فعالیت داشته‌ام و توانایی و قابلیت‌های فعالان حوزه انیمیشن در كشور را به‌خوبی می‌شناسم. فعالان تولید انیمیشن در ایران، تا به حال فرصتی برای نمایش توانایی‌های خود نیافته بودند و برای همین به کار در پروژه‌های خارجی یا شرکت در جشنواره‌های کشورهای دیگر روی می‌آوردند. زمانی که تولید مبارک را آغاز کردم، با تعدادی از دوستان تماس گرفتم و آن‌ها با اشتیاق فراوانی به همکاری در این پروژه شتافتند. به جرئت می‌گویم که انیماتورهای ما، از بهترین انیماتورهای جهان هستند و در انجام این پروژه هیچ کمبودی احساس نکردم که بخواهم از عوامل خارجی کمک بگیرم.
 
ساخت این فیلم چه مدت طول کشیده است؟
پیش‌تولید این فیلم حدوداً ۱۵ ماه توليد كشيد. از ابتداي اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ فيلم را جلوي دوربين برديم و حدود ۲ ماه بعد كه فیلم‌برداری به پايان رسيد، توليد سكانس‌هاي انيميشني را آغاز كرديم كه تا آغاز جشنواره فيلم فجر زمان برد.
 
از سختی‌های دوره کار به ما بگویید.
اين فيلم با بودجه شخصي و بدون هيچ حمايتي از نهادهاي مختلف به توليد رسيده و به غیر از فشارهايي كه از بابت كمبودهاي مالي به گروه توليد وارد شد، سختي ديگري را در ذهنم ندارم. اوقات بسيار خوشي را در كنار گروه توليد سپري كرديم و به اتفاق، يك تجربه متفاوت را رقم زديم.
 
این فیلم چه زمانی اکران خواهد شد؟
«مبارك» براي نخستين بار در جشنواره فيلم فجر روي پرده خواهد رفت و بعد از آن بايد ببينيم كه چه فرصتي براي اكران عمومي دست خواهد داد. اميدوارم در ايام نوروز ۹۴ نمايش فيلم را بر پرده سينماهاي كشور شاهد باشيم.
 
آیا این فیلم به جشنواره‌های انیمیشن خارج از کشور نیز فرستاده می‌شود؟
قطعاً يكي از هدف‌هاي من، حضور اين فيلم در جشنواره‌هاي بين‌المللي و نمايش توانايي‌هاي فيلم‌سازان و انيماتورهاي ايراني به جهانيان است. بعد از جشنواره فيلم فجر، انشاا… شاهد حضور اين اثر در جشنواره‌هاي بين‌المللي خواهيم بود.
 
 
نظر شما در مورد کمبود بخش انیمیشن در جشنواره فجر چیست؟
در جشنواره فيلم فجر، بخشي براي نمايش آثار انيميشني وجود ندارد. به همين دليل فيلم مبارك هم كه رئال-انيميشني است، فرصت رقابت با باقي آثار را نيافت و در بخش خارج از مسابقه جشنواره به نمايش در خواهد آمد؛ اما مسئولان جشنواره، اين نويد را به ما دادند كه از سال‌ بعد، بخش جديدي را براي نمايش آثار انيميشني پيش‌بيني مي‌كنند.

با تشکر از خانم‌ها: پریا پورمند، پریا اقدامی

برگرفته از
مبارک
لینک کوتاه

دیدگاه

0 دیدگاه برای “مصاحبه اختصاصی «فوت و فن» با کارگردان فیلم «مبارک»”