1
پریا پورمند
روانشناسان و دانشمندان غذایی این نظریه را که توسط آشپزان برتر دنیا بیان میشود را آزمایش کردهاند:
"حس دیدن یک وعده غذایی که مانند یک اثر هنری تزیین شده، تجربه غذا خوردن را تحت تأثیر قرار میدهد". ما اول با چشم هایمان غذا را میچشیم.
آشپز فرانسوی-کلمبیایی چارلز میشل در هنر آشپزی فرانسوی تخصص دارد. او در طی بازدیدی از موزه هنر مدرن نیویورک، جذب تابلو "نقاشی شماره ۲۰۱" اثر واسیلی کاندینسکی هنرمند انتزاعی شد. "من به زیبایی رنگها و خطها و حرکت در این نقاشی پی بردم، و بلافاصله فکر کردم که این میتواند یک سالاد باشد. این رنگهای زیبا میتوانند یک سالاد باشند. متن در کنار این تابلو نقاشی توضیح میدهد که چگونه رنگها اثری مستقیم بر روی روح دارند. من جرقه اولیه الهام را از این تابلو را دریافت کردم و بعد از آن، بشقاب غذایی با الهام از کاندینسکی در اجراهایم اضافه کردم."
این آزمایش در زمانی آغاز شد که چارلز اسپنس، یکی از اساتید دانشگاه آکسفورد به یکی از اجراهای آشپزی میشل آمده است.
میشل در این اجرا سالاد را با سه شکل متفاوت عرضه کرد:
– تمامی اجرای سالاد را به صورت درهم و نامرتب در کنار هم در بشقاب ریخت.
– اجزای سالاد را به صورت یکی از تابلوهای کاندینسکی تزیین کرد.
– اجزای سالاد را به صورت مرتب ولی غیر هنری در کنار هم قرار داد.
هر سه این سالادها از حدود ۳۰ نوع مواد اولیه-شامل تکههای قارچ، کلم بروکلی خام و پخته شده، انواع کاسنی فرنگی، فلفل دلمهای قرمز و زرد خام، چغندر، پوره هویج و روغن زیتون اسپانیایی-درست شده بودند.
در طی این آزمایش، به هر کدام از ۶۰ داوطلب که رده سنی ۱۸ تا ۵۸ داشتند یک سالاد داده شد تا قبل و بعد از چشیدن به آن امتیاز دهند. نتایج نشان داد که سالادی که مانند یک تابلوی هنری تزیین شده، ۱۸ درصد رأی بیشتری در داشتن طعم خوب از دیگر سالادها بدست آورده است. همچنین، داوطلبین حاضر بودند تا پول بیشتری برای این سالاد پرداخت کنند.
میشل میگوید: "مردم به طور مستقیم ارائه هنری غذا را تشخیص دادند و به نظر آنها این نوع تزیین بیشتر پیچیده، هنری و زیباست، و آنها این را بیشتر دوست داشتند."
"حس دیدن یک وعده غذایی که مانند یک اثر هنری تزیین شده، تجربه غذا خوردن را تحت تأثیر قرار میدهد". ما اول با چشم هایمان غذا را میچشیم.
آشپز فرانسوی-کلمبیایی چارلز میشل در هنر آشپزی فرانسوی تخصص دارد. او در طی بازدیدی از موزه هنر مدرن نیویورک، جذب تابلو "نقاشی شماره ۲۰۱" اثر واسیلی کاندینسکی هنرمند انتزاعی شد. "من به زیبایی رنگها و خطها و حرکت در این نقاشی پی بردم، و بلافاصله فکر کردم که این میتواند یک سالاد باشد. این رنگهای زیبا میتوانند یک سالاد باشند. متن در کنار این تابلو نقاشی توضیح میدهد که چگونه رنگها اثری مستقیم بر روی روح دارند. من جرقه اولیه الهام را از این تابلو را دریافت کردم و بعد از آن، بشقاب غذایی با الهام از کاندینسکی در اجراهایم اضافه کردم."
این آزمایش در زمانی آغاز شد که چارلز اسپنس، یکی از اساتید دانشگاه آکسفورد به یکی از اجراهای آشپزی میشل آمده است.
میشل در این اجرا سالاد را با سه شکل متفاوت عرضه کرد:
– تمامی اجرای سالاد را به صورت درهم و نامرتب در کنار هم در بشقاب ریخت.
– اجزای سالاد را به صورت یکی از تابلوهای کاندینسکی تزیین کرد.
– اجزای سالاد را به صورت مرتب ولی غیر هنری در کنار هم قرار داد.
هر سه این سالادها از حدود ۳۰ نوع مواد اولیه-شامل تکههای قارچ، کلم بروکلی خام و پخته شده، انواع کاسنی فرنگی، فلفل دلمهای قرمز و زرد خام، چغندر، پوره هویج و روغن زیتون اسپانیایی-درست شده بودند.
در طی این آزمایش، به هر کدام از ۶۰ داوطلب که رده سنی ۱۸ تا ۵۸ داشتند یک سالاد داده شد تا قبل و بعد از چشیدن به آن امتیاز دهند. نتایج نشان داد که سالادی که مانند یک تابلوی هنری تزیین شده، ۱۸ درصد رأی بیشتری در داشتن طعم خوب از دیگر سالادها بدست آورده است. همچنین، داوطلبین حاضر بودند تا پول بیشتری برای این سالاد پرداخت کنند.
میشل میگوید: "مردم به طور مستقیم ارائه هنری غذا را تشخیص دادند و به نظر آنها این نوع تزیین بیشتر پیچیده، هنری و زیباست، و آنها این را بیشتر دوست داشتند."
پریا پورمند