روش درست یا غلطی برای عکاسی از مناظر طبیعی وجود ندارد اما استفاده از تکنیک های مختلف می تواند نتایج متفاوتی به بار بیاورد. فوکوس کردن روی نکات جالب پس زمینه می تواند توجه بیننده را از پیش زمینه منحرف کند ، در حالیکه انتخاب نقطه کانونی در پیش زمینه موجب می شود که بینندگان به نقطه ای فراتر از آن دقت نکنند. در این جا نکاتی ساده برای ثبت عکس های خارق العاده فرا خواهید گرفت.
روش درست یا غلطی برای عکاسی از مناظر طبیعی وجود ندارد اما استفاده از تکنیک های مختلف می تواند نتایج متفاوتی به بار بیاورد. فوکوس کردن روی نکات جالب پس زمینه می تواند توجه بیننده را از پیش زمینه منحرف کند ، در حالیکه انتخاب نقطه کانونی در پیش زمینه موجب می شود که بینندگان به نقطه ای فراتر از آن دقت نکنند. در این جا نکاتی ساده برای ثبت عکس های خارق العاده فرا خواهید گرفت.
پیش زمینهها و پس زمینهها
تنها نگاه کردن و عکاسی کافی نیست ، به مناظر نگاه کنید و نقطه ایده آل برای فوکوس را بیابید. این کار تاثیر شگرفی روی عکس های ثبت شده از مناظر طبیعی خواهد داشت چراکه نقطه ای را مشخص خواهد کرد که مردم بلافاصله بعد از نگاه کردن به عکس جذب آن خواهند شد و همین طور اینکه آیا آنها به نگاه کردن شان به عکس ادامه خواهند داد یا خیر.
فوکوس روی نقاط جالب پس زمینه ها مردم را با تاکید کردن روی عمق ترکیب بندی به منظره جذب خواهد کرد. فوکوس روی پیش زمینه موجب می شود که بینندگان نقاطی فراتر از آن را مورد بازدید قرار ندهند.
فوکوس روی پیش زمینه
دورنما های آنتن های هوایی از گرفتگی هوا و نور برای القای عمق استفاده می کنند. با افزایش فاصله بین شی و شخص بیننده ، کنتراست بین اشیا کاهش پیدا می کند. بنابراین چشم ها از پیش زمینه تیره به سمت آسمان روشن تر جذب خواهند شد.
فوکوس روی پس زمینه
انتخاب گشودگی دیافراگم
در هنگامی عکاسی از مناظر بزرگ ، گشودگی دیافراگم تعیین خواهد کرد که چه میزانی از منظره از جلو تا عقب در فوکوس خواهد بود. می توانید عمق میدان را با استفاده از حالت Av در دوربین SLR تان کنترل نمایید.
یک گشودگی دیافراگم بالا (مثل f/4) عمق میدان کمتری در منظره ایجاد خواهد کرد ، بنابراین فاصله کمی جلوتر و عقب تر از سوژه شما به صورتی واضح ثبت خواهند شد. استفاده از گشودگی پایین تر دیافراگم (مثل f/16) عمق میدان را افزایش خواهد داد بنابراین قسمت بیشتری در جلو وعقب صحنه واضح ثبت خواهد گشت.
عکس با f/4 ثبت شده است
حتی اگر روی نقاط عمیق تر منظره ،به جای نقطه ای در پیش زمینه،فوکوس کنید هنوز هم میزان گشودگی دیافراگم روی وضوح عکس های شما تاثیر گذار خواهد بود. به عکس هایی که در بالا و پایین قرار گرفته اند ، توجه کنید. عکسی که در f/4 ثبت شده است شاید واضح به نظر برسد اما هنگامی که در اندازه اصلی آن ، آنرا با عکس بعدی که با f/16 ثبت شده است مقایسه کنید ، در می یابید که پیش زمینه اصلادر فوکوس نیست.
عکس با f/8 ثبت شده است
عکس با f/16 ثبت شده است
تفکیک مناظر به نواحی می تواند به درک اهمیت پیش زمینه ، پس زمینه و نواحی میانی در عکس ها کمک کند.
برای تاکید در عمق میدان در مناظری مشخص ، عکس های تان را طوری ترکیب بندی نمایید که چشم تان را از جلوی منظره به میانه آن و از سمت راست به سمت افق جلب نماید.
انتخاب لنز صحیح و فاصله کانونی
نمی توان گفت که استفاده از یک لنز برای عکاسی از مناظر طبیعی را درست یا غلط دانست اما با استفده از لنزهای متفاوت نتایج متفاتی هم به دست خواهید آورد. برای عکاسی جدی از مناظر طبیعی باید به گستره ای از لنزها مجهز بود.
لنزهای زوم واید ، مثل لنزهای ۱۰-۲۲ میلی متری برای ثبت چشم اندازهای واید مفید خواهند بود.
هنگامی که از این لنزها استفاده می کنید زاویه دید بیش از زاویه دید چشم انسان خواهد بود و به همین دلیل شما بخش بیشتری از منظره را در تصویرتان خواهید داشت. در هنگام استفاده از لنزهای واید ، پایین تر بروید و به دنبال اشیایی در پیش زمینه بگردید که بر ارزش عکس شما خواهند افزود.
اگر از یک لنز واید استفاده نمی کنید اما هنوز هم مشتاقید تا چشم انداز واید و زیبایی ثبت کنید ، می توانید چند تصویر از منظره ثبت کنید و آنها را با به کار گیری حالت پانوراما در نرم افزارهایی چون فتوشاپ یا Elements به هم بچسبانید.
یک لنز زوم استاندارد ، مثل لنزهای ۱۸-۵۵ میلی متری برای عکاسی روزمره از مناظر طبیعی مناسب است. این لنزها به شما اجازه سازگاری با شرایط مختلف را میدهند و گسترهایی از واید تا تله فوتو را هم در بر می گیرند. در دروبین هایی چون Canon EOS 40D یا ۴۰۰D که از سنسورهای کاملی برخوردار نیستند ، لنزهای ۱۸-۵۵ میلی متری مثل لنزهای ۲۹-۸۸ میلی متری عمل خواهند کرد.
برای انتخاب نواحی مشخصی از تصویر یک منظره یا تفکیک عناصر یک صحنه از راه دور ، استفاده از یک لنز تله فوتو مثل ۵۵-۲۵۰ میلی متری توصیه می شود. لنزهای با فواصل کانونی بیشتر سنگین تر و بزرگ تر هستند و ممکن است برای محکم نگهداشتن دوربین در هنگام استفاده از آنها ، به سه پایه نیاز پیدا کنید.
عمق میدان قابل مشاهده با استفاده از فواصل کانونی بیشتر ، کاهش پیدا می کند و در هنگام استفاده از لنزهای واید افزایش می یابد. بنابراین دست یافتن به میدان زیادی که هم نواحی فاصله دار و هم پیش زمینه را واضح نشان دهد ، با استفاده از لنزهای تله فوتو به سختی میسر است.