هاوارد در ادامه گفت که دنیای گیمینگ در کل این پتانسیل را دارد که از فیلمهای سینمایی و کتابها تاثیرگذار تر باشد چرا که میتوانند شما را به صورت مجازی به هر جایی ببرند.
او گفت:«دنیای بازی میتواند شما را در مکانی قرار دهد که در بند و حصر مرزهای جغرافیایی نباشد. فیلمهای سینمایی و کتابها توانایی این کار را ندارند.»
استودیو بستدا با رهبری هاوارد بازیهای تحسین شده و پیشتازی در سریهای Elder Scrolls و Fallout ساخته است. او برای تلاشهایش در ساخت بازیهایی با گیمپلی جهانباز، در مراسم اهدای جوایز GDCA که در ماه مارس برگزار می شود، جایزه «یک عمر دستاورد» را دریافت خواهد کرد. در مورد GDCA باید بگوییم که تمامی جوایز و برندگان این مراسم توسط سازندگان بازیهایی ویدیویی گزینش میشوند.
هاوارد بیان کرد که انتظار دارد استودیوهای بیشتری در آینده بازیهای جهانباز بسازند چرا که سازندگان بیشتری به تکنولوژی لازم برای ساخت این شکل از بازیها، دست یافتند.
او گفت که محبوبیت آینده بازیهای بزرگ جهانباز نه تنها به پروژههای جدید استودیو بتسدا، بلکه به سری نامآشنای GTA نیز وابسته است. Grand Theft Auto V، آخرین ساخته استودیو راکاستار، تا به امروز موفق به فروش ۶۰ میلیون نسخه شده است.
هاوارد همچنین از زحماتی که یوبیسافت با بازیهایش برای سبک جهانباز کشیده، تقدیر کرد. او نام بازی خاصی را به زبان نیاورد اما از عناوین جهانباز یوبیسافت میتوان به Watch Dogs، The Crew، Far Cry 4 و The Division اشاره کرد. یوبیسافت نیز گفته است که خود را به ساخت بازیهای جهانباز بیشتری متعهد میداند چرا که گیمرها جویای آزادی بیشتری هستند.
چندی پیش، هاوارد اعلام کرد که استودیوهای بازیسازی شرکت بتسدا در حال کار روی سه پروژه طولانی مدت هستند که او آنها را بزرگ و دیوانهکننده خواند. بتسدا اطلاعات بیشتری از این سه عنوان منتشر نکرده است.
هاوارد در صحبتهای قبلیاش با گیماسپات از علاقه استودیو بتسدا برای ساخت بازیهای موبایل بیشتر سخن گفت.