1
کن لوین (Ken Levine)، خالق بازی بایوشاک و بایوشاک اینفینیت و همچنین از موسسین استودیو Irrational Games شب گذشته در وبسایت این شرکت خبر از تعطیلی استودیو و تشکیل یک تیم کوچکتر داد. در این متن آمده که تمامی اعضای استودیو به جز ۱۵ نفر اصلی همگی از کار برکنار خواهند شد و افراد باقی مانده به همراه کن لوین، استودیو جدیدی را تشکیل میدهند و در آن به فعالیتهای جدیدی خواهند پرداخت.
لوین در این بیانیه گفت: "همانطور که میدانید، در حال خاتمه بخشیدن به فعالیت Irrational Games هستیم. میخواهیم یک فعالیت جدید در Take Two آغاز کنیم. به این معنی که مسیر ما تغییر میکند و به جز ۱۵ نفر از اعضای Irrational Games باقی از ما جدا خواهند شد. راه خوبی برای اینکه افرادی را از تیم مرخص کنیم وجود ندارد و اولین نگرانی ما این است که مطمئن شویم افرادی که از ما جدا میشوند به همان اندازه که بخواهند پیش ما باشند حمایت میشوند."
وی در ادامه، فعالیت جدید خود را اینگونه تعریف میکند: "در حال حاضر ما اینگونه از فعالیت جدید خود با هدف جدید پرده بر میداریم: ساخت بازیهای داستان محور که برای گیمرها ساخته میشود و قابلیت تکرار بسیار بالایی دارند. برای اینکه این ایده را به بهترین و مستقیمترین شکل ممکن برای طرفدارانمان شکل دهیم، محتواها را به صورت دیجیتالی عرضه خواهیم کرد."
همچنین در مورد خودش اینگونه میگوید:"وقتی من برای اولین بار در مورد چیزی که مد نظرم بود فکر کردم، خیلی زود متوجه شدم که به دورههای طراحی طولانی مدتی نیازمندیم. در ابتدای کار فکر کردم تنها راه برای رسیدن به این مقصد از طریق استارتآپهای سنتی است. ریسکی که آماده پذیرش آن بود. اما زمانی که با Take-Two در مورد ایده صحبت کردم، آنها مرا قانع کردند که هیچ جایی بهتر از آنجا برای انجام چنین کاری وجود ندارد. گذشته از همه چیز، آنها کسانی بودند که به بایوشاک در وهله اول اعتقاد داشتند و آن را پشتیبانی کردند."
استودیو Irrational Games سال ۱۹۹۷ توسط لوین تاسیس شد و ۲ سال بعد اولین محصول مهم این استودیو با نام System Shock 2 عرضه شد که موفقیت گستردهای به همراه داشت. استودیو در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت بزرگ Take Two خریداری شد و به مجموعه استودیوهای این شرکت پیوست. پس از چند سال فعالیت عادی و تولید محصولات پایین رده و همچنین پایه ریزی برای ساخت بایوشاک، در سال ۲۰۰۷ نسخه اول بازی Bioshock عرضه شد که علاوه بر فروش فوق العاده قوی، توانست نظر اکثر منتقدین را به سوی خود جلب و میانگین امتیازات ۹۶ را از آن خود کند.
بازی بعدی این شرکت ۶ سال بعد یعنی اوایل سال ۲۰۱۳ (فروردین ۹۲) عرضه و به یکی از ۳ مدعی اصلی برترین بازی سال تبدیل شد. Bioshock Infinite علاوه بر کسب میانگین امتیازات ۹۴ توانست فروش خارق العادهای هم داشته باشد. با وجود اینکه نزدیک به یک سال از عرضه Bioshock Infinite میگذرد، داستان این بازی همچنان مورد بحث و بررسیهای عمقی قرار میگیرد. امتیاز سری بازی بایوشاک همچنان در اختیار شرکت Take-Two باقی میماند و ادامهای بر آن بدون حضور کن لوین محتمل است.
محسن وفانژاد
لوین در این بیانیه گفت: "همانطور که میدانید، در حال خاتمه بخشیدن به فعالیت Irrational Games هستیم. میخواهیم یک فعالیت جدید در Take Two آغاز کنیم. به این معنی که مسیر ما تغییر میکند و به جز ۱۵ نفر از اعضای Irrational Games باقی از ما جدا خواهند شد. راه خوبی برای اینکه افرادی را از تیم مرخص کنیم وجود ندارد و اولین نگرانی ما این است که مطمئن شویم افرادی که از ما جدا میشوند به همان اندازه که بخواهند پیش ما باشند حمایت میشوند."
وی در ادامه، فعالیت جدید خود را اینگونه تعریف میکند: "در حال حاضر ما اینگونه از فعالیت جدید خود با هدف جدید پرده بر میداریم: ساخت بازیهای داستان محور که برای گیمرها ساخته میشود و قابلیت تکرار بسیار بالایی دارند. برای اینکه این ایده را به بهترین و مستقیمترین شکل ممکن برای طرفدارانمان شکل دهیم، محتواها را به صورت دیجیتالی عرضه خواهیم کرد."
همچنین در مورد خودش اینگونه میگوید:"وقتی من برای اولین بار در مورد چیزی که مد نظرم بود فکر کردم، خیلی زود متوجه شدم که به دورههای طراحی طولانی مدتی نیازمندیم. در ابتدای کار فکر کردم تنها راه برای رسیدن به این مقصد از طریق استارتآپهای سنتی است. ریسکی که آماده پذیرش آن بود. اما زمانی که با Take-Two در مورد ایده صحبت کردم، آنها مرا قانع کردند که هیچ جایی بهتر از آنجا برای انجام چنین کاری وجود ندارد. گذشته از همه چیز، آنها کسانی بودند که به بایوشاک در وهله اول اعتقاد داشتند و آن را پشتیبانی کردند."
استودیو Irrational Games سال ۱۹۹۷ توسط لوین تاسیس شد و ۲ سال بعد اولین محصول مهم این استودیو با نام System Shock 2 عرضه شد که موفقیت گستردهای به همراه داشت. استودیو در سال ۲۰۰۶ توسط شرکت بزرگ Take Two خریداری شد و به مجموعه استودیوهای این شرکت پیوست. پس از چند سال فعالیت عادی و تولید محصولات پایین رده و همچنین پایه ریزی برای ساخت بایوشاک، در سال ۲۰۰۷ نسخه اول بازی Bioshock عرضه شد که علاوه بر فروش فوق العاده قوی، توانست نظر اکثر منتقدین را به سوی خود جلب و میانگین امتیازات ۹۶ را از آن خود کند.
بازی بعدی این شرکت ۶ سال بعد یعنی اوایل سال ۲۰۱۳ (فروردین ۹۲) عرضه و به یکی از ۳ مدعی اصلی برترین بازی سال تبدیل شد. Bioshock Infinite علاوه بر کسب میانگین امتیازات ۹۴ توانست فروش خارق العادهای هم داشته باشد. با وجود اینکه نزدیک به یک سال از عرضه Bioshock Infinite میگذرد، داستان این بازی همچنان مورد بحث و بررسیهای عمقی قرار میگیرد. امتیاز سری بازی بایوشاک همچنان در اختیار شرکت Take-Two باقی میماند و ادامهای بر آن بدون حضور کن لوین محتمل است.
محسن وفانژاد