پل یافه، متخصص موتورسیکلتهای سفارشی، با معرفی آخرین شاهکار خود، یک سفارشیسازی منحصر به فرد از ب ام و R 18 Transcontinental، بار دیگر سطح را بالا برده است. این پروژه که زیبایی کلاسیک هات راد را با ذات متمایز ب ام و در هم میآمیزد، گواهی بر برتری یافه به عنوان یک طراح است.
یک افسانه در صحنه سفارشیسازی ایالات متحده:
از سال ۱۹۹۱، دنیای موتورسیکلتهای سفارشی، پل یافه را بهعنوان یکی از سازندگان نخبه شاهکارهای موتوری میشناسد. دلیل این امر این است که پل بیش از یک سازنده یا تولیدکننده است، او واقعاً یک طراح است. او با تأسیس شرکت موتورسیکلت American Legend، که بعداً به Bagger Nation پل یافه تبدیل شد، جوایزی مانند سه جایزه “زیباترین موتورسیکلت جهان” از نمایشگاه اوکلند رودستر، دو جایزه “سازنده سال” و سه جایزه “پیشگام سال” از مجله Easyriders دریافت کرد. و همچنین در سال ۲۰۱۵ وارد تالار مشاهیر Easyriders شد. موتورسیکلتهای سفارشی او در بیش از ۳۰۰ مقاله مجله در سراسر جهان و همچنین در کانال Discovery، کانال History و سایر برنامههای تلویزیونی به نمایش درآمدهاند. محصولات او که از طریق شبکهای از شرکا در شش کشور توزیع میشوند، همچنان الهامبخش نسل جدیدی از سفارشیسازان هستند.
اکنون، پل یافه آخرین شاهکار خود را – یک سفارشیسازی منحصر به فرد از ب ام و R 18 Transcontinental – که در نمایشگاه MBE در ورونا، ایتالیا به نمایش در خواهد آمد، به نمایش میگذارد.
حفظ ذات ب ام و و الهام هات راد.
قبل از شروع کار، پل با طی کردن ۳۸۰۰ مایل در سراسر ایالات متحده و ۲۶۰۰ مایل اضافی به Sturgis بازگشت، زمان خود را صرف شناخت ب ام و R 18 Transcontinental کرد.
پس از شروع فرآیند سفارشیسازی، پل میدانست که میخواهد یک بیگ وییل بَگر بی نظیر خلق کند. حفظ هر چه بیشتر قطعات اصلی ب ام و برای این پروژه حیاتی بود. پل میخواست ساخته سفارشی خود به طور اصیل ب ام و باقی بماند و میدانست که نباید از قطعات لاین تولید فعلی او ساخته شود یا شبیه هیچ یک از آنها نباشد.
او یک چرخ جلو 26 در 5.5 اینچی را که از یک بلوک 400 پوندی آلومینیوم جامد بریده شده بود، سفارش داد که یک تایر جلو 180 میلیمتری دستساز را نگه میدارد. برای جای دادن چرخ جلو جدید، قاب باید کشیده و کج میشد و سه شاخههای مخصوصی برای تصحیح اندازه تریل و بهینه کردن هندلینگ مهندسی میشدند.
با الهام گرفتن از ظاهر یک Mercury Lead Sled نمادین دهه 50، تیم چندین قطعه منحصر به فرد ساخت و عناصر موجود R 18 را اصلاح کرد. گلگیر جلوی فولادی از ابتدا ساخته شد. فِرینگ اصلی R 18 به چند قطعه بریده شد و برای اصلاح موقعیت چراغ جلو و جریان به سمت چرخ جلو جدید بازسازی شد. برای رفع شکاف بین فِرینگ و باک بنزین، یک اسپویلر چانه منحصر به فرد توسعه داده شد که به طور استراتژیک رادیاتور را پنهان می کند. علاوه بر این، مجموعه منحصر به فردی از Yaffe Monkey Bars برای تکمیل طراحی کلی ساخته شد.
“تیم میخواست دربهای صندوق عقب، قفلها و بلندگوها را حفظ کند، بنابراین یک مجموعه جدید “پوسته” ایجاد شد تا به کیفها یک نمایه کشیده کاملاً جدید و منحصر به فرد بدهد در حالی که مهندسی و عملکرد عالی را که ب ام و برای آنها ایجاد کرده بود حفظ کند.” تیم پل گلگیر عقب اصلی را با ساختن یک گلگیر عقب دوم R 18، کشیدند و اطمینان حاصل کردند که به طور یکپارچه با مشخصات صندوق عقبهای جدید مطابقت داشته باشد.
با شروع شکلگیری ساخت، یافه چراغهای عقب اصلی R 18 را به پنلهای پرکننده دستساز منتقل کرد و یک ناحیه برای پلاک را در گلگیر با سبک کلاسیک هات راد کار کرد. او همچنین گلگیرهای جانبی اصلی R 18 را کشید تا شکل اصلی خود را حفظ کند و ناحیه بیشتری را پوشش دهد تا چشم را به سمت کیفها هدایت کند.
ظاهر کلاسیک Lead Sled.
با وفاداری به زیباییشناسی کلاسیک Lead Sled، یافه دو جزء حیاتی را در اولویت قرار داد: تعلیق هوا و لولههای جانبی.
پل و تیمش یک سیستم مخزن هوا و توزیع پیچیده و همچنین یک قاب اختصاصی زیر هر طرف صندوق عقب طراحی کردند تا اجزای ضروری را در خود جای دهد، از جمله مخازن ذخیره هوای لازم، یک کمپرسور هوا بزرگ و تمام کنترلها، شیرها و دریچههای لازم برای پشتیبانی و عملکرد موثر سیستم.
با تمرکز خود بر طراحی لولههای جانبی، تیم ساخت تلاش کرد تا احساس متمایز “ب ام و” را که این ساخت را متمایز میکند حفظ کند. حفظ لولههای سر Boxer غیرقابل مذاکره در دیدگاه پل بود. کاتالیزورهای از لولههای سر برداشته شدند و جای خود را به یک سیستم صاف کننده سوراخدار با جریان بالا دادند. این نوآوری نه تنها سیستم انتشار محدود را جایگزین کرد، بلکه فشار پشتی ضروری را برای عملکرد بهینه نیز حفظ کرد. برای بهبود بیشتر تجربه شنیداری، یک سیستم اگزوز 3 مرحله ای با دقت ساخته شده برای بازگشت معرفی شد. لمس نهایی یک بلندگو باز بود که صدای کلاسیک هات راد را ارائه میدهد.
همه چیز به زیبایی شناسی بستگی دارد.
با تغییر تمرکز به زیبایی شناسی، پل میخواست احساس کلاسیک هات راد را بدون هیچ گونه گرافیک حواس پرت کننده، با برجسته کردن حالت و نمای جدید و ظریف موتورسیکلت داشته باشد. تأکید بر سادگی و جذابیت بود. “ما شروع به کار بر روی تمام پانلهای بدنه ساخته شده و همه چیز را تا پایان به صافی شیشهای رساندیم.” پس از تصمیمگیری بر روی یک رنگ عمیق و براق سیاه بیزمان، توجه تیم به دستیابی به کمال برای بدنه معطوف شد. پل به نقاش اختصاصی خود، Hector Martinez، محول کرد تا رنگ سیاه براق بینقص را اعمال کند. با درک نیاز به تضاد، پل تصمیم گرفت بر روی یک فضای داخلی کلاسیک Ochs Blood Red بپردازد. هنر در یافتن تعادل کامل است. “ترفند این است که زیاده روی نکنید!” Guys Upholstery کنسول زین و داشبورد سبک مدرن را ایجاد کرد و Hector رنگی برای کالیپر جلو برای مطابقت با آن مخلوط کرد. “ما فکر میکنیم عالی شد!”