انیمه سریالی گارودن: شیوه گرگ تنها (Garouden: The Way of the Lone Wolf) انیمهای با هنرهای رزمی است که از سرویس آنلاین نتفلیکس در سال 2024 میلادی پخش شده است. این اثر توانسته صحنههای مبارزه تأثیرگذاری را به نمایش در بیاورد اما داستان آشفته این اثر که در طول هشت قسمت خودش ضدقهرمان را به این سو و آن سو میکشاند، مانع از درخشش آن شده است. اگر نتفلیکس دنبال انیمهای بود که بینندگان بتوانند در یک روز همه آن را تماشا کنند، در این کار موفق شده است اما اگر میخواست تا انیمهای رقیب برای دیگر انیمههای برجسته بسازد، باید فضای بیشتری در اختیار این انیمه قرار میداد و کاری میکرد که از خودش تأثیری برجسته و ماندگار به جای بگذارد.
یک قوس داستانی خوب وجود دارد که در آن، فراری تحت تعقیب به نام جوزو فوجیماکی در جستجوی تبرئه قانونی و ذهنی درون یک ورزش خونین غوطهور میشود اما در حالی که استودیو انیمه سازی NAZ توانسته انیمیشنهای رزمی عالی ارائه بدهد اما تصمیم به دستکاری خطوط داستانی مختلف تأثیر همه آنها را کمرنگ کرده است.
از نظر لحظهها و صحنههای تک نیز گارودن چندین مبارزه انتخابی دارد اما وقتی این صحنهها به طور کلی در نظر گرفته میشوند، هرگز احساس نمیشود که این نبردها در حال زمینهسازی به سمت چیزی هستند که در ادامه بتوان به آن توجه کرد.
بهترین پیچش داستانی در انیمه سریالی «گارودن» در فرمول هنرهای رزمی، جنبه فراری بودن شخصیت اصلی است که عناصری جنایی را به مبارزه اضافه میکند. در حالی که باکی و کنگان آشورا همه چیز را محدود به میدان مبارزه نگه میدارند، تعقیب جوزو توسط پلیسها و کلاهبرداران به معنای آن است که او اغلب تصادفاً در مکانهای مختلفی همچون جنگلها، کشتیها یا حتی در پارکهای تفریحی وارد دعوا میشود.
استودیو NAZ همچنین بهترین تلاش خودش را برای ساختن مبارزات ساده اما جذاب انجام داده است و حرکات را به شکلی به نمایش در آورده تا همه ضربات و حرکات مشتها و بازوها طبیعی احساس شوند. دوبله انگلیسی این اثر نیز اجراهای خوبی را به همراه داشته است، به خصوص پاتریک سیتز که توانسته صدای جوزو فوجیماکی را به شکلی جذاب و متقاعدکننده ارائه بدهد.
در حالی که جلوههای بصری و صداها بسیار خوب هستند، متأسفانه داستانسرایی این انیمه سریالی اینگونه نیست. شاید در تلاشی برای وفاداری به رمانها، انیمه سریالی «گارودن» از قسمتهای محدود خودش استفاده کرده تا شخصیتهای مختلف و داستانهای فرعی آنها، چه تعقیب جوزو توسط تامون باشد، چه دوئل تانبا با دیگر مبارزان یا تلاش شوزان برای شروع مسابقات را دنبال کند.
این خطوط داستان به جای اینکه به یکدیگر ارتباط داشته باشند، با هم برخورد میکنند و همین نیز باعث میشود تا بینندهها گیج شوند. تلاشهای تامون برای دستگیری قاتل بدون هیاهو در یک مبارزه میان قسمتی پایان مییابد و این در حالی است که نبردهای زیرزمینی مخفی جوزو به طور ناگهانی همراه با دشمن فرضی او یعنی اولگ به پایان میرسد.
در انیمههای طولانیتر، این موارد ممکن است بهعنوان قوسهای داستانی کامل دیده شوند اما با هشت قسمت ارائه شده توسط سرویس آنلاین نتفلیکس، این فقط ترکیبی از مبارزات زیبا است که بدون زمینه سازی مناسب میآیند و میروند. برای چند ساعت از روز تماشای مبارزه به خاطر خود مبارزات قابل قبول است. با این حال، اگر نتفلیکس و استودیو NAZ امیدوارند که این اثر را به جایگزینی برای دیگر فرنچایزهای محبوب و طولانی تبدیل کنند، برای ساخت داستان آن به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارند.
چرا که فعلاً، انیمه سریالی «گارودن: شیوه گرگ تنها» تنها یک اثر زودگذر است که فعلاً سرگرمکننده است اما بعید است که تأثیری ماندگار از خودش به جای بگذارد، تأثیری که تا سالیان سال پابرجا باشد.