یک فکر باز را می توان بزرگترین دارایی عکاسی برشمرد که در محیط های آزاد به عکاسی مشغول است. بیرون بروید و روی تصویری که در ذهن تان دارید تمرکز کنید . این گونه شانس ثبت تصاویر دیگری را هم بدست خواهید آورد.
هوای آفتابی
یک آسمان آبی که احتمالا بک یک جریان هوای سرد هم همراه شده است پس زمینه ای مناسب برای ثبت برگ های رنگارنگ و میوه هاست.
بیشتر درختان بومی بریتانیا در پاییز به رنگ های زرد ، نارنجی یا قرمز در می آیند. میوه های قرمز رنگ مانند توت ها هم به خوبی در برابر آسمان ابی جلب توجه می کنند. سوژه هایی را که درسایه ها قرار دارند نادیده نگیرید. اگر آنها مرطوب باشند و سطوحی صیقلی هم داشته باشند ، آبی آسمان را در خود انعکاس خواهند داد.
آزمایش کنید….
آسمان صاف و آبی در بالاترین نقطه خود تیره تر است ، پس سعی کنید تا آنجایی که ممکن است از نقطه پایین تری به عکاسی بپردازید. اما باید کناره پایینی سوژه را به خوبی نوردهی کنید.
اگر شما در سایه ها مشغول عکاسی هستید اما نور آفتاب برای دوربین مزاحمت ایجاد می کند ، از یک سه پایه استفاده کنید و خودتان را در برابر آفتاب قرار دهید.
اگر هنوز هم می خواهید ابی آسمان را تقویت کنید ، از فیلترهای پولاریزه استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که ممکن است این کار موجب ایجاد رنگ هایی غیر قابل چاپ گردد.
هوای بارانی
باران های پاییزی حداقل به دلیل خیساندن برگ های درخت ها و رنگارنگ تر جلوه دادن آنها بسیار خوب است. نهرهایی که در تابستان خشکیده بودند ، با باران های پاییزی به حرکت در می آیند و جلوه های خوبی در کنار درختان رنگارنگ پاییزی ایجاد می کنند.
ممکن است با استفاده از سرعت شاتری حدود ۱/۳۰ ثانیه بتوانید قطره ها و بارش باران را در مقابل پس زمینه ای تیره به تصویر بکشد.
آزمایش کنید…
اگر بارش باران سنگین است روزنه ای در کیف تان ایجاد کنید و دوربین و لنز آن را از خیس شدن محافظت نمایید.
در جنگل و در یک روز بارانی ، بیشتر نور های صحنه ها از سمت بالا تامین می شود. تفاوت سطوحی که رو به بالا قرار دارند را با سطوح رو به دوربین چک کرده و در صورت نیاز با استفاده از بازتابنده، نور کافی را تامین نمایید.
در عکس هایتان به دنبال تنشی بین ایستایی و حرکت باشید.
هوای ابری
آسمان ابری نور پردازی خیلی هیجان انگیزی در عکس هایتان پدید نمی آورد. اما چیزی که این فضا تامین می کند دسترسی بی مانند به تمامی جزئیاتی است که در صحنه وجود دارند. اگر می خواهید تصویرتان دقت کم تری داشته باشد و عکسی نقاشی گونه از مناظر داشته باشید ، این هوا عالی است.
اسمان سفید باید خارج از ترکیب بندی شما قرار گیرد و انجام این کار ممکن است برای شما مزیتی هایی هم داشته باشد: بدون استفاده از نقطه مرجع در افق،به دلیل اینکه مرزی برای جنگل تعیین نمی کنید ، جنگل تا بی نهایت ادامه خواهد داشت.
آزمایش کنید…
گاهی اوقات امکان خارج کردن اسمان سفید از ترکیب بندی وجود ندارد و اسمان درخشان در برخی نقاط به چشم خواهد خورد. اگر این یک مشکل منطقه ای باشد ، می توانید با استفده از ابزار patch در فتوشاپ به رفع این مشکل بپردازید.
اگر می خواهید که نواحی روشن را در عکس تان بگنجانید ، هشدار دوربین را نادیده بگیرید: بعدا می توانید مشکلات موجود در تصویر را حل کنید. تنها لازم است از قرار گرفتن نقاط مهم در تصویر اطمینان حاصل نمایید.
اگر می خواهید که جزئیات مناظر طبیعی را هم به تصویر بکشید استفاده از یک لنز تله فوتو می تواند کمک شایان توجهی برای تصحیح قاب بندی تان باشد.
هوای طوفانی
طوفان همیشه عنصری بوده است که فرصت های عکاسی زیادی را از عکاسان می گرفته است.
اگر می خواهید قدرت طوفان را به تصویر بکشید ، یک سوژه رنگی را در برابر پس زمینه تیره قرار دهید و از آن با سرعت های شاتر مختلف به عکاسی بپردازید تا به تصویری که در ذهن تان وجود داشته است ، دست پیدا کنید. می توانید از بوته های کوچک برای این منظور حتی در برابر طوفان های دریایی و تند باد ها استفاده کنید.
آزمایش کنید…
اگر در حال عکاسی از دریا هستید ، تا جایی که امکان دارد از لنز طولانی تری استفاده کنید تا بتوانید امواجی را گه به ساحل برخورد می کنند را بهتر به تصویر بکشد(البته رعایت این مورد و حفظ فاصله مناسب برای حفظ سلامتی تان ضروری است).
سه پایه تان را تاجایی که ممکن است باز کنید و از بدن تان برای محافظت از دوربین کمک بگیرید.
از آنجاییکه باد و طوفان گیاهان را خشک می کنند بهتر است که از یک اسپری آب به منظور مرطوب کردن انها برای ثبت عکس های ماکرو کمک بگیرید.
تصمیم گرفتن در مه
مه هنگامی ایجاد می شود که در طول روز آب و زمین گرم باشند و هوا در شب سرد باشد، این باعث می شود که هوای گرم تا رسیدن به نقطه اشباع به هوای سرد تغییر حالت دهد. به محض اینکه نور آفتاب مجددا زمین یا آب را گرم کند دوباره هوا گرم شده و مه ناپدید می شود.
واضح است که برخی مکان ها مثل آنهایی که نمناک تر هستند و در برابر طوفان محافظت شده و همیشه در برابر نور آفتاب قرار دارند ، پتانسیل بیشتری برای ایجاد مه از خودشان نشان می دهند. اگر یک شب سرد و هوای صاف داشته باشید و هواشناسی روز بعد را هم گرم پیش بینی کند می توانید روی ایجاد مه حساب باز کنید.
مه ، مثل برف ، یک ساده کننده خوب است و انتخاب های ترکیب بندی شما را محدود می کند. فاصله تان را نسبت به سوژه بر اساس میزان نوری که می خواهید بدان بتابد ،تنظیم نمایید. هر چه از آن فاصله بیشتری بگیرید ، کم رنگ تر به نظر خواهد آمد. برای اینکه عکسی واضح بگیرید ، باید میزان زیادی از هوای مرطوبی را که بین شما و سوژه قرار دارد ،را پشت سر گذاشته و به سوژه نزدیکتر شوید.
آزمایش کنید…
قوانین معمولِ نوردهی مثل به سمت راست مایل شدن هیستوگرام نمی تواند تغییر زیادی در حسی که یک صحنه مه آلود خلق میکند، ایجاد نمایند.
کل طیف رنگی انها در محدوده تون های میانی قرار دارد و بسیار محدود است و اگر سعی کنید که از اطلاعات RAW برای ترسیم مجدد هیستوگرام استفاده کنید ، در نهایت با تصویری با کنتراست بالا روبرو خواهید گشت که آن چیزی را که می دیده اید ، منعکس نمی کند.
می توانید تون کلی آبی رنگ عکس را که در اثر جذب طیف های سرخ اشعه های نور با رطوبت موجود در هوا ایجاد شده است، با تنظیمات تراز سفیدی RAW تغییر دهید.
می توانید از پراکندن نور بوسیله مه برای ثبت عکس های خوب از طلوع آفتاب کمک بگیرید.