دادستانها میگویند که آنها از روند مراقبتهای ویژه مورد نیاز برای انتخاب یک شرکت بیمه برای آثار ارسالی به "موزه ملی توکیو از هنر غربی" (Tokyo’s National Museum of Western Art) برای "رافائل"، در سال ۲۰۱۳ و همچنین آثار ارسالی به موزه هنرهای زیبا، بوداپست، برای "کاراواجو به کانالتو" که این فوریه بسته شد، پیروی نکرده بودند.
همراه با موزه واتیکان، Polo Museale فلورانس نیز بزرگترین قرض دهنده آثار هنری ایتالیا به خارج از کشور است. روزنامه ایتالیایی " Il Sole 24 Ore" گزارش میدهد که آژانس ۲۲٫۲ میلیون یورو به تنهایی از فروش و قرض دادن آثار هنری در سال ۲۰۱۴ ساخته است. با توجه به قوانین ایتالیا، بیمه نامه به ارزش بیش از ۲۱۱٫۰۰۰ یورو نیاز به یک فرایند مناقصه دو مرحلهای دارد، به گفته این روزنامه برای موسسات در بیمه برخی از آثار به ۱٫۵ میلیون یورو نیز میرسد.
بنا به گزارشها قرارداد بیمه نامه با "آکسا آرت" (Axa Art) بوده است و این شرکت در بیانیهای گفته است که آنها از ادامه تحقیقات در ایتالیا به طور کامل آگاه میباشند و در انتظار نتایج این کاوش توسط مقامات خواهند ماند، اما "هر بیمه نامه صادر شده توسط آکسا آرت یک سند محرمانه است. ما اطلاعات در مورد بیمه را در سطح عموم منتشر نخواهیم کرد."
وکیل آچیدینی میگوید که او در شفافیت کامل عمل کرده و سود حاصل از این عملیات را ندارد. همچنین آچیدینی به مطبوعات ایتالیایی گفته است که او در تاریخ ۵ سپتامبر استعفا داده است، مدتها قبل از اینکه تحقیقات آغاز شود.
یاسمن فراهانی فرد