1
این صندلی موبیوس، توسط "پدرو ریس" (Pedro Reyes) طراحی شده است و در نمایشگاهی به نام "Beyond the Supersquare" در موزه هنری برانکس به نمایش گذاشته شده است. ریس متولد ۱۹۷۲ و اهل مکزیک است، او هنرمندی خلاق در عرصه مجسمهسازی، معماری و تولیدات ویدئویی میباشد.
نوسازی طراحی کلاسیک گونه این صندلی در قسمت پهلوها، به نوعی ابتکار طراح را میرساند و بیانگر شکل بینهایت نیز میباشد. در واقع در عین حال که مبلمانی برای نشستن است، مشکلی در تشخیص شکل اصلی "بینهایت" نیز برای مخاطب ایجاد نمیکند. همچنین صندلی ریس به یک شکل معروف متعلق به "آگوست فردیناند موبیوس" (August Ferdinand Moebius)، ریاضیدان و ستارهشناس آلمانی قرن ۱۸، که به خاطر کشف نوار موبیوس به شهرت رسید اشاره دارد.
نوسازی طراحی کلاسیک گونه این صندلی در قسمت پهلوها، به نوعی ابتکار طراح را میرساند و بیانگر شکل بینهایت نیز میباشد. در واقع در عین حال که مبلمانی برای نشستن است، مشکلی در تشخیص شکل اصلی "بینهایت" نیز برای مخاطب ایجاد نمیکند. همچنین صندلی ریس به یک شکل معروف متعلق به "آگوست فردیناند موبیوس" (August Ferdinand Moebius)، ریاضیدان و ستارهشناس آلمانی قرن ۱۸، که به خاطر کشف نوار موبیوس به شهرت رسید اشاره دارد.
دیدن نوعی تناقض در تبدیل یک امر ریاضی گونه به یک امر فیزیکی و فرم، همراه با نوعی لذت همراه است. در عین حال نشان دادن نماد بینهایت در صندلی، و نهادن آرامش و پوچی در شکل بینهایت، به محدود بودن این سمبل اشاره دارد که این خود پارادوکس میباشد. بنابراین تبدیل شکل بینهایت در قالب این مبلمان به مثابه "جسم زمینی" خالی از لطف نیست.
جاه طلبیهای مدرنیسم همیشه به سمت جهانی شدن و بینهایت رسیده است، حتی در حالی که اشیاء خود به ناچار بر روی زمین ثابت مانده باشند.
یاسمن فراهانی فرد